Mad kan hjælpe, hvis du ikke kan sove

Kan du ikke sove, så prøv med fisk til aften

Hvis du har problemer med at falde i søvn, kan det hænge sammen med, at du har en travl og stresset hverdag. I en sådan situation har man tendens til at spise sent, for meget, for salt eller for meget fedtstof, og dette bringer kroppen i ubalance. For at rette op på denne balance, kan det være en god idé at prøve at overholde faste spisetider, som ligger omkring 3-4 timer førend du går i seng, således at din krop kan nå at udnytte energien i din mad, inden du lægger dig ned. Når du lægger dig ned, vil dit stofskifte også blive nedsat, og det gør at din krop fordøjer maden langsommere. En god fødevare at spise til aftensmad, hvis man kan ikke sove, er fisk – hovedsageligt laks og tun. De indeholder den vigtige B6 vitamin, som hjælper kroppen med at danne hormoner, der får dig til at være søvnig, og på denne måde falder du hurtigere i søvn.

Andre fødevarer kan også hjælpe dig, hvis du ikke kan sove

Der findes heldigvis andre fødevarer end kun fisk, der kan være behjælpelige, hvis du ikke kan sove. F.eks. kan det betale sig at drikke et glas usødet kirsebær eller tranebærjuice inden sengetid, da dette efter sigende skulle hjælpe imod søvnløshed. Også yoghurt og andre kalciumholdige produkter skal være en god og integreret del af din kost, idet kalcium er nødvendigt for kroppen for at kunne sove. Hvis du ikke er vild med yoghurt, er laktoseintolerant eller veganer, kan kalcium heldigvis også findes i grønbladede grøntsager såsom de mange forskellige slags kål, hvilke også kan hjælpe dig med at falde i søvn. Mangel på magnesium kan også være en af grundede til, at du ikke falder hurtigt i søvn. Magnesium findes i mange forskellige fødevarer, såsom bulgur, og andre fuldkornsprodukter, og ved indtagelse af mere magnesium er sandsynligheden for at du får en god nats søvn, langt større end hvis du ikke indtager disse.